Necessitem un transport públic, de qualitat i, sobretot, nostre

L’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) va elaborar un estudi per valorar els models de gestió i explotació del servei de bus urbà. Una inversió que van fer a petició del govern municipal i que oficialment pretenia saber quin era el millor sistema d’explotació del Mataró Bus.

Casualitats de la vida, o no, la proposta que l’AMTU feia en el seu informe era, resumint-la, que el Mataró Bus s’havia d’externalitzar i que una empresa privada n’ha d’explotar el servei amb l’afegit que la propietat de la flota d’autobusos no seria de l’Ajuntament sinó privada.

El govern ja té damunt la taula l’opció de privatitzar Mataró Bus, i a més, avalada per un informe d’una entitat com l’AMTU. Per tant, ja s’ha cobert l’esquena en cas de tirar endavant. No obstant això, per ara, s’opta pel pas previ, semiprivatitzar el servei, però reservant-se cert control, que no exerceix, sobre l’empresa privada.

Donar el pas definitiu seria la pitjor alternativa pels treballadors i, sobretot, per a la ciutadania de Mataró. Tots dos estarien en mans d’una empresa que decidiria de manera unilateral, sense tenir en compte res més que el benefici propi. És a dir, el transport públic d’autobús desapareixeria de la nostra ciutat.

També és curiós que no es valori ni s’estudiï amb moltes ganes ni profunditat una de les alternatives dins l’informe de l’AMTU. És la proposta que introdueix una gestió participada per capital públic i privat i que podria presentar avantatges respecte la resta. Doncs bé, sembla que aquesta opció no tenia molts adeptes de principi, el que fa pensar, presumptament, en la inexistència d’una imparcialitat obligada quan parlem de transport públic.

Tenint en compte que estem davant d’un document de tipus econòmic, no s’han considerat altres elements a l’hora d’avaluar un servei tant estratègic com la xarxa local d’autobús. El servei és una de les principals eines per garantir el dret a la mobilitat entre la ciutadania de Mataró. El disseny de la seva gestió i explotació hauria d’estar emmarcat dins el debat, molt més ample i general, de la planificació de la mobilitat urbana. Fet que ens fa pensar en recuperar, d’una vegada per totes, el Pla de Mobilitat Urbana de Mataró.

Les diferents administracions saben que hi ha deixadesa, descontrol i que han cedit tot el poder a l’empresa privada. L’Ajuntament ha d’exercir el seu poder per prevenir problemes laborals interns, com els que ja han passat en aquests últims anys a Mataró Bus, explotada per Avanza.

Amb una gestió directa, els beneficis que es queda una empresa privada es quedarien a Mataró i no marxarien fora, com passa ara. Un element gens menyspreable, ja que som una ciutat més pobre que la mitjana de Catalunya i estem patint greument per mantenir el nostre comerç.

Necessitem un transport públic, de qualitat i, sobretot, nostre.

José Antonio Lara