El Govern del PSC entrega Mataró Bus a una multinacional mexicana

El govern de Mataró cada dia fa un pas més per entregar el servei de transport públic d’autobusos a una multinacional mexicana: Avanza. La proposta del regidor David Bote i els seus companys de viatge és regalar un bé públic que paguem tota la ciutat. Els motius? Cadascú que tregui les seves conclusions.

Una de les estratègies principals que fa servir el PSC és desvincular el Pla de Mobilitat de la ciutat amb el Mataró Bus. És curiós com els socialistes de la nostra ciutat són els únics que pensen que la xarxa d’autobusos de Mataró no té res a veure amb la mobilitat a la ciutat, ni de les persones que hi viuen…

Les dues persones responsables de l’àrea de Mobilitat, primer la Núria Moreno i ara en Juan Carlos Jerez no tenen la capacitat d’obrir el calaix on han amagat el Pla de Mobilitat i fer-lo públic. Una prova més que el volen desvincular del Mataró Bus i premiar a una multinacional mexicana. I seguim sense conèixer els seus motius.

La seva excusa és la de sempre, tot és per culpa de l’oposició… El PSC és qui governa la ciutat i ha d’aprendre a assumir les responsabilitats de la seva mala gestió, des de fa dècades. El desgovern regna dins el PSC. Cadascú que tregui les seves conclusions.

La proposta del govern encara no ha passat pels Consells Territorials ni pel Consell de Mobilitat. Aquest últim acumula un any d’inactivitat i suposem que el govern l’activarà per la pressió que fem des de l’oposició. Segur que aquesta setmana tenim novetats.

 Proposta de mobilitat del PSC

  • Genera una hipoteca per 10 anys del transport públic que altres governs no podrem canviar encara que ho vulguem. A més, aquesta hipoteca amb la multinacional mexicana es pot estendre 2 anys més, és a dir, fins a 12.
  • Les presumptes millores que anuncia el govern són clarament insuficients per tenir un transport públic de qualitat tant pels usuaris com pels treballadors que l’han de fer possible.
  • La proposta del govern parla de temps d’espera de fins a 30 minuts. Clarament insuficient per potenciar l’ús del transport públic i que les persones deixin el vehicle privat. En 20 minuts, et pots recórrer una bona part de la ciutat caminant i encara més en cotxe.
  • L’informe fet per l’AMTU que demana la privatització total del Mataró Bus deixa molt a desitjar la seva imparcialitat. A l’anàlisi, les propostes on l’ajuntament té el control del servei són menystingudes.
  • L’actual propietària del Mataró Bus, per voluntat del PSC, és la multinacional mexicana Avanza. Es vol tornar a presentar per gestionar la xarxa d’autobusos malgrat totes les resolucions favorables als treballadors davant les denúncies d’assetjament laboral. Inspecció de Treball confirma la situació i encara n’hi ha d’altres per resoldre, algunes d’elles denunciades davant els Mossos d’Esquadra. Per decència i evident maltracte laboral, aquesta multinacional mexicana no s’ha de poder presentar a la licitació.
  • La ciutadania de Mataró és qui paga la major inversió que s’ha de fer, i que no assumeix la multinacional, com són els autobusos. Malgrat això, els beneficis se’ls queda un altre.
  •  El servei empitjora cada dia que passa. El govern vol que les línies 4 i 5 deixin de passar per la Plaça de les Tereses. A més, la línia 5 no vol ni que arribi a l’estació de tren.

Algunes contrapropostes

  • Seguim amb la mà estesa per arribar a un acord multipartit en benefici de les mataronines i els mataronins. Encara podem portar a bon termini una millora considerable del transport públic a Mataró.
  • Baixar el bitllet senzill a 1 euro per potenciar l’ús de l’autobús, reduir la càrrega a les butxaques de la ciutadania i millorar l’aire que respiren les mataronines i els mataronins.
  • Ampliar els horaris fins a la matinada a la zona de l’Hospital de Mataró.
  • Reforç de les línies 1 i 2 ja que són circulars i necessiten més temps per fer el trajecte.
  • Reforç de la resta de la línies amb una major presència d’autobusos.
  • Inversió clara i decidida per autobusos híbrids i elèctrics per millorar la salut de la ciutat.
  • Reduir la hipoteca de 12 anys a 4. Si la concessió és de només 4 anys, cada govern podrà decidir incorporar millores al transport públic.
  • Crear una empresa mixta público-privada on el control estigui en mans de l’ajuntament amb un mínim del 51% de les accions. Qui inverteix, controla.
  • Aquesta empresa i els treballadors han de col·laborar estretament ja que són els que millor coneixen el funcionament del Mataró Bus. La proposta és la creació d’un Òrgan de Control de Gestió dins l’empresa mixta.
  • El Comitè de Seguretat i Prevenció ha de tenir protocols reals i efectius de control.
  • Controls periòdics amb enquestes de qualitat i índexs de qualitat percebuda per part dels usuaris i dels treballadors.
  • Les possibles penalitzacions a l’empresa gestora i, sobretot als treballadors, han de quedar ben definides i han de ser públiques en un portal de transparència.
  • Control real amb i dels operadors interurbans per evitar la competència deslleial al transport públic.
  • Creació d’una Estació d’Autobusos (cotxeres) en condicions. D’aquesta manera els treballadors podran fer la regulació en condicions.

El transport públic de Mataró ha de ser assequible i eficient per a la ciutadania i que només utilitzin el cotxe per casos d’emergència.

GRUP MUNICIPAL VOLEMataró