Mort del Comerç del Centre de Mataró

És imprescindible un consens de tots els grups municipals per arribar a un pacte per fer un Pla Estratègic del centre de la ciutat, i que sigui real i eficaç. Més enllà de l’Impuls del Centre, es necessiten plans amb accions urgents i que tinguin el seu pressupost per no quedar oblidades com tantes altres. No podem esperar més perquè s’activin polítiques que no deixin buit el centre de la ciutat, polítiques que portin l’obertura de nous comerços de proximitat i que incentivin la zona com a principal reclam de Mataró.

La mobilitat és el principi fonamental

Per començar el Pla de Mobilitat ha de veure la llum ja.

Com és possible que la Riera, zona actualment de vianants, estigui plena de cotxes durant totes les hores del dia?

Com és possible que plaça del darrere de l’Ajuntament es faci servir d’aparcament de manera indiscriminada?

Com és possible que la zona de Sant Sebastià sigui una zona d’aparcament?

Com és possible que hi hagi zones de càrrega i descàrrega exclusives per als vehicles comercials amb el seu horari i vagin per lliure sense respectar res?

Insto al govern del PSC que presenti d’una vegada per totes el Pla de Mobilitat als grups municipals i deixi de dir als botiguers que si no tira endavant és per culpa dels partits de l’oposició. D’això se’n diu mentir, i no podrem potenciar el centre de Mataró si la relació que vol el govern municipal es basa en enganys i mentides.

Millorar l’aparcament és bàsic

Dins la mobilitat de la zona el que més preocupa és l’aparcament, per tant, se li ha de donar valor i un nou ús que ha de ser primordial per atraure la gent de fora de Mataró. La plaça de les Tereses és un bon exemple. És un aparcament municipal que hauria de ser un reclam perquè les persones deixin el cotxe, però està pensat amb afany recaptatori i per això no funciona.

Per què no es tanca un conveni real i eficaç amb la Unió de Botiguers de Mataró per fer abonaments reduïts i assequibles perquè la gent de fora pugui venir amb cotxe a Mataró? S’ha de poder deixar el cotxe sense haver d’escoltar una vegada i una altra que a Mataró els robem. No estem donant una bona imatge, no incentivem els clients a venir i els comerços se’n ressenteixen.

Per què no es fa un aparcament gratuït a l’extrarradi de la ciutat acompanyat d’un servei de busos llançadora? O modifiquem les línies d’autobusos per poder atraure més gent com, per exemple, els estudiants del TecnoCampus.

La filosofia que hi ha d’haver al darrera del disseny d’aquesta estratègia d’aparcaments ha de ser millorar la mobilitat i potenciar el nostre comerç, no fer créixer els ingressos de l’Ajuntament.

Parlem de Mataró Parc

Després de fer volar El Corte Inglés de la ciutat, ara els esforços del govern de David Bote se centren en l’ampliació de Mataró Parc. Una expansió que es vol fer per un terreny considerat zona verda i que el govern, amb connivència amb altres partits, haurà de requalificar. Sí, és el que es feia cada dos per tres durant la bombolla immobiliària i que ha generat el caos i la corrupció que avui tot just comencem a conèixer.

El gerent de Mataró Parc va donar el seu punt de vista en unes declaracions a La Vanguardia i explica que no entén com “una ciutat amb una de les taxes d’atur més altes de Catalunya”, amb unes 10.000 persones sense feina, no avança en un projecte que suposaria “rebaixar l’atur al nivell de la ciutat de Girona”.

Segons ell, es crearien 3000 llocs de feina nous, entre directe i indirectes i assegura que l’ampliació no afectarà el petit comerç de la ciutat”. L’explicació és que l’ampliació serviria per tenir grans superfícies de bricolatge, decoració, llar, jardineria, joguines o serveis per a l’automòbil.

Que potser al centre no hi ha comerços com la ferreteria Colomer o la ferreteria Albert? O comerços com Julià, Culinarium, Casa Vivas, Frèsia, Joguines, Gomma Motors o Motos Boquet? I la llista podria ser molt més extensa.

Segons les declaracions d’Alfonso Millán, gerent de Mataró Parc, els llocs de feina de les grans superfícies són de millor qualitat que en els comerços de proximitat. Doncs parlem de quatre xifres. El cost de Mataró Parc va ser de 150 milions d’euros, rep uns 16 milions de visites i dóna feina a 4000 persones.

Les preguntes que ens hem de fer ara són: quantes d’aquestes 4000 persones són de Mataró? Amb els 3000 nous llocs de feina que promet, quants seran per persones de la nostra ciutat que el necessiten amb urgència? Dels beneficis de Mataró Parc, quants diners retornen a la ciutat?

Cal potenciar la generació de llocs de treball al comerç de proximitat per reactivar l’economia de Mataró, que ja està prou malmesa. La sortida a la reducció de l’atur no pot ser que l’Ajuntament contracti de manera temporal.

O ens movem ja o el comerç del centre de la ciutat té els dies comptats.

David Lloveras Mir
Membre de VOLEMataró